مضرات زردچوبه برای کبد

بدون نظر
امتیاز: 0

مضرات زردچوبه برای کبد جمله ای است که به نظر ما ایرانی ها در نگاه اول غلط به نظر برسد! چون از قدیم الایام بیشتر راجع به فواید ادویه ها برای ما صحبت شده و کسی معمولا اشاره ای به این موضوع نکرده که شاید یک ادویه ضرر داشته باشد. اما ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا ممکن است ادویه ای دارای ضرر برای سلامتی باشد؟ به طور کلی در هنگام معرفی ادویه جات بیشتر روی فواید آنها متمرکز می شویم. اما زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی، می تواند مشکلات جدی برای سلامتی به همراه داشته باشد. برای مثال، زردچوبه ادویه ای محبوب با خواص سلامتی متعدد است. به طور کلی مصرف آن در مقادیر غذایی بی خطر تلقی می شود. با این حال مصرف زیاد آن چه به صورت ادویه و چه به صورت مکمل های حاوی زردچوبه که حاوی دوزهای بالای کورکومین می باشند، از این رو در این مقاله به مضرات زردچوبه برای کبد خواهیم پرداخت چون ممکن است برای برخی افراد به ویژه افرادی که مشکلات کبدی دارند، مضر باشد.

عوارض جانبی بالقوه زردچوبه برای کبد عبارتند از:

  • افزایش آنزیم های کبدی؛ برخی پژوهش ها نشان داده اند که مصرف زیاد زردچوبه یا مکمل های کورکومین می تواند منجر به افزایش سطح آنزیم های کبدی در خون شود. این می تواند نشان دهنده آسیب کبدی باشد.
  • انسداد مجاری صفری؛ زردچوبه ممکن است باعث افزایش تولید صفرا شود. در افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا، این امر می تواند خطر انسداد مجاری صفرا را افزایش دهد.
  • تداخلات دارویی؛ زردچوبه می تواند با برخی داروها از جمله داروهای رقیق کننده خون، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و داروهای شیمی درمانی تداخل داشته باشد.

این افراد باید قبل از مصرف زیاد این ادویه یا مکمل های کورکومین، با احتیاط عمل کرده و با پزشک خود مشورت کنند:

  • کسانی که مشکلات کبدی دارند؛ زیرا ممکن است وضعیت شان بدتر شود.
  • کسانی که دارو مصرف می کنند؛ برای جلوگیری از تداخلات احتمالی، مهم است که با پزشک خود مشورت نمایند.
  • زنان باردار یا شیرده؛ پژوهش های کافی در مورد ایمن بودن مصرف زردچوبه در این گروه افراد وجود ندارد.

در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی پس از مصرف زردچوبه، مصرف را متوقف و با پزشک خود مشورت کنید.

توجه داشته باشید که این موارد اولا در برخی افراد و مهم تر از آن، در صورت مصرف بیش از حد زردچوبه امکان دارد اتفاق بیفتد. در حالت کلی و با مصرف منظم اما متعادل این ادویه می توانید از خواص آن برای سلامتی بهره مند شوید. برای مثال:

کاهش التهاب؛ التهاب مزمن کبد می تواند منجر به سیروز و نارسایی کبد شود. کورکومین موجود در این ادویه می تواند به کاهش التهاب در کبد کمک کند و از آسیب کبدی جلوگیری کند.

محافظت در برابر سموم؛ کبد مسئول سم زدایی بدن از سموم مضر است. کورکومین ممکن است به محافظت از کبد در برابر آسیب ناشی از سموم مانند الکل و داروها کمک کند.

بهبود عملکرد کبد؛ برخی پژوهش ها نشان داده اند که زردچوبه می تواند به بهبود عملکرد کبد در افراد مبتلا به بیماری کبدی کمک کند.

علاوه بر این، زردچوبه به طور کلی بی خطر تلقی می شود و می توان آن را به راحتی به رژیم غذایی خود اضافه کرد. می توانید از آن به عنوان ادویه در آشپزی یا به صورت چای زردچوبه یا شیر زردچوبه و یا مکمل لستفاده کنید.

زردچوبه برای پوست خوب است یا بد؟ زردچوبه به طور کلی برای پوست خوب است و می تواند فواید زیادی داشته باشد. برای مثال:

  • این ادویه دارای خواص ضد التهابی قوی ست که می تواند به کاهش قرمزی، تورم و تحریک پوست کمک کند. این امر می تواند برای افرادی که از بیماری های پوستی مانند اگزما،پسوریازیس و آکنه رنج می برند، مفید باشد.
  • زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند به محافظت از پوست در برابر سیب های ناشی از ردیکال های آزاد کمک کند. رادیکال های آزاد، مولکول های ناپایداری هستند که می توانند به سلول های پوست آسیب برسانند و منجر به چین و چروک، لکه هی قهوه ی و سایر علائم پیری شوند.
  • این ماده می تواند به روشن شدن پوست و کاهش ظاهر لکه های تیره کمک کند.
  • خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی زردچوبه می تواند به درمان آکنه و جلوگیری از ایجاد جوش های جدید کمک کند.
  • آنتی اکسیدان های موجود در این ادویه می تواند به افزایش تولید کلاژن و الاستین کمک کند که به نوبه خود می تواند به کاهش ظاهر چین و چروک و خطوط ریز کمک کند.
  • این ادویه می تواند به آبرسانی پوست و حفظ رطوبت آن کمک کند.

با این حال توجه به این نکته مهم است که زردچوبه می تواند برای برخی افراد محرک باشد. اگر پوست حساسی دارید، قبل از استفاده از این ماده روی صورت، ابتدا باید آن را روی ناحیه کوچکی از پوست خود تست کنید. همچنین اگر باردار هستید یا شیر می دهید قبل از استفاده حتما با پزشک تان مشورت کنید.

در اینجا چند روش برای استفاده از زردچوبه برای پوست وجود دارد:

  • ماسک صورت؛ یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری ماست یا شیر مخلوط کنید. مخلوط را به صورت خود بمالید و بگذارید 15 الی 20 دقیقه بماند. سپس با آب ولرم بشویید.
  • عصاره زردچوبه؛ چند قطره عصاره زردچوبه را به مرطوب کننده یا سرم خود اضافه کنید.
  • حمام زردچوبه؛ نصف فنجان پودر زردچوبه را به وان حمام گرم خود اضافه کنید و به مدت بیست دقیقه در آن دراز بکشید.

در عین حال این ادویه ممکن است برای برخی افراد عوارض جانبی به همراه داته باشد. برخی از عوارض جانبی عبارتند از:

تحریک پوست به ویژه برای افرادی که دارای پوست حساس هستند. خشکی پوست، به همین خاطر حتما باید پس از استفاده از ماسک زردچوبه، از مرطوب کننده استفاده کنید. همچنین به دلیل رنگ قوی این ادویه، امکان لکه دار شدن پوست وجود دارد به خصوص اگر که پوست روشنی دارید.

برای جلوگیری از این مشکلات حتما ابتدا آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود تست کنید، زردچوبه را کاملا با استفاده از ماست، شیر، یا روغن نارگیل رقیق و سپس استفاده کنید. بعد از استفاده حتما مرطوب کننده بزنید. از ماسک زردچوبه در اطراف چشم یا دهان استفاده نکنید. اگر باردار یا شیرده هستید حتما پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

در کل زردچوبه برای اکثر مردم بی خطر است. با این حال مهم است که از آن با احتیاط استفاده کنید.

نوشتن نظر*