آویشن

بدون نظر
امتیاز: 0

خواص آویشن

آویشن، دارای خواص ضد باکتریایی و ضد عفونت است و می تواند از التهاب و بیماری های مزمن جلوگیری کند. این گیاه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. از آویشن برای کاهش حساسیت پوستی، خارش، و آسیب های ناشی از اشعه خورشید استفاده می شود. همچنین به دلیل داشتن مواد معدنی، املاح، ویتامین، فیبر، پروتئین، و کربوهیدرات، منبعی عالی جهت تامین مواد مورد نیاز بدن است. البته برخی افراد ممکن است به این ادویه حساسیت داشته باشند که این حساسیت خود را به صورت تنگی نفس نشان می دهند. این افراد باید از مصرف آویشن خودداری کنند.

تاریخ دقیق کشف آویشن مشخص نیست. زیرا سابقه استفاده از آن به دوران باستان برمی گردد. شواهد نشان می دهد که مردم در مدیترانه شرقی و آسیای صغیر از هزاران سال پیش گیاه آویشن را به صورت گیاه دارویی و ادویه آویشن مورد استفاده قرار می دادند. مصریان باستان از آویشن در مومیایی کردن و همچنین برای درمان مشکلات تنفسی و گوارشی استفاده می کردند. یونانیان و رومیان نیز از آویشن به عنوان داروی ضد عفونی کننده، ضد التهاب و اشتها آور استفاده می کردند. با گسترش امپراطوری روم، استفاده از ادویه آویشن نیز گسترش یافت و به عنوان گیاه دارویی نیز محبوبیت پیدا کرد. در قرون وسطی، این گیاه یکی از عناصر مهم در طب گیاهی بود و در درمان طیف گسترده ای از بیماری ها از جمله سرماخوردگی، گلودرد، مشکلات گوارشی، و دردهای عضلانی استفاده می شد. یکی از کارایی های جالب پودر آویشن که شاید خیلی ها از آن مطلع نباشند، استفاده از آن در تولید لوازم آرایشی است. پودر آویشن به دلیل خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، و آنتی اکسیدانی که دارد، کاربردهای مختلفی در تولید لوازم آرایشی دارد. برخی از کاربردهای رایج این ماده در لوازم آرایشی عبارتند از:

  • پاکسازی پوست؛ به دلیل خاصیت ضد میکروبی آویشن، می تواند به پاکسازی پوست از آلودگی ها، چربی ها، و باکتری ها کمک کند. همچنین می تواند به از بین بردن سلول های مرده پوست و روشن شدن پوست کمک کند.
  • درمان آکنه؛ به دلیل خواص ضد التهابی و ضد میکروبی این گیاه، می تواند به درمان آکنه و جوش کند. همچنین می تواند به کاهش قرمزی و التهاب ناشی از آکنه کمک کند.
  • مرطوب کردن پوست؛ آویشن پودر شده می تواند به مرطوب شدن پوست و حفظ رطوبت آن کمک کند.
  • ضد پیری؛ آویشن پودر شده حاوی آنتی اکسیدان هایی ست که می تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند. این امر می تواند به کاهش چین و چروک و خطوط ریز کمک کند.
  • تقویت مو؛ این ماده می تواند به تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو کمک کند.همچنین موجب درخشش و سلامت موها می شود.

برخی از محصولات آرایشی که ممکن است حاوی آویشن پودر شده باشند عبارتند از:

  • صابون ها؛ این صابون ها به پاکسازی پوست و از بین بردن چربی اضافی آن کمک می کنند.
  • لوسیون ها؛ این لوسیون ها به مرطوب شدن پوست و حفظ رطوبت آن کمک می کنند.
  • تونرها؛ این تونرها به پاکسازی منافذ پوست و کوچک شدن آنها کمک می کنند.
  • ماسک ها؛ این ماسک ها به سم زدایی پوست، روشن شدن آن و کاهش التهاب کمک می کنند.
  • شامپوها؛ این شامپوها به تقویت مو، جلوگیری از ریزش مو و افزایش درخشش آن کمک می کند.

توجه داشته باشید افرادی که به آویشن خوراکی آلرژی دارند، به محصولات آرایشی ساخته شده با آن نیز ممکن است حساسیت داشته باشند. به همین خاطر ابتدا مقداری از محصول را روی قسمتی از پوست امتحان کنید و در صورت نداشتن حساسیت از آن استفاده کنید.

همچنین این گیاه، مصارف دیگری نیز دارد. مانند:

چای آویشن؛ از دم کرده آویشن به صورت چای گیاهی، برای آرامش اعصاب، هضم بهتر، و تقویت سیستم ایمنی استفاده می شود.

دمنوش ضد سرفه؛ این گیاه به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی که دارد می تواند به تسکین سرفه و گلو درد کمک کند.

ضد عفونی کننده؛ از این گیاه می توان به عنوان ضد عفونی کننده طبیعی سطوح استفاده کرد.

حشره کش؛ شاید این کاربرد آویشن برایتان جدید باشد اما این گیاه می تواند برخی از حشرات مانند پشه و مگس را دفع کند.

در کل، این گیاه می تواند به روش های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد. طعم منحصر به فرد و خواص سلامتی آن را به یک افزودنی ارزشمند برای هر آشپزخانه ای تبدیل می کند. اما در این میان نکاتی نیز وجود دارد که باید به هنگان مصرف به آنها توجه کنید. برای مثال:

  • هنگام استفاده ازآویشن تازه، برگ ها را از ساقه جدا کنید و قبل از استفاده آنها را ریز خرد کنید.
  • آویشن خشک شده را می توانید به جای نوع تازه آن در اکثر دستور پخت ها به کار ببرید اما این کار سبب تقویت مزه آن خواهد شد.
  • ادویه آویشن را حتما باید در ظروف دربسته و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید تا کیفیت خود را حفظکند.

خواص آویشن برای مردان

این گیاه معطر و پر خاصیت، فواید فراوانی برای سلامتی مردان دارد. آویشن به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فراوان و ترکیبات ضد التهابی، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و آن را در برابر عفونت ها و بیماری ها مقاوم تر می سازد. گیاه آویشن به دلیل خواص ضد میکروبی و خلط آور، در درمان سرفه، سرماخوردگی، برونشیت و سایر بیماری های تنفسی موثر است. همچنین به هضم غذا کمک می کند و می تواند سوهاضمه، نفخ و دل درد را تسکین دهد. گفته می شود این گیاه دارای خاصیت ضد اسپاسم است و می تواند در درمان گرفتگی عضلات روده و معده مفید باشد. سلامت پروستان، افزایش میلجنسی، و کاهش استرس و اضطراب از دیگر خواص این ماده برای مردان است که طی پژوهش های مختلف به اثبات رسیده اند. مصرف مداوم این ماده می تواند ریزش مو را که یکی از مشکلات رایج آقایان است و می تواند اعتماد به نفس آنها را تحت تاثیر قرار دهد، متوقف کند و به رشد مو نیز کمک کند.

نوشتن نظر*