پودر دود چیست؟

بدون نظر
امتیاز: 0

پودر دود یادآور مزه و رایحه غذاهای اجدادی و مناسب زمان هایی ست که می خواهیم خوراک خود را طبیعت آماده کنیم. این ادویه حاوی ترکیبات آروماتیک است که سبب بهبود کیفیت و مزه غذاهای مختلف می شود. پودر دود ادویه ایست مناسب طرفداران غذاهای دودی. شاید کمتر کسی فکر می کرد روشی که اجداد ما برای حفظ و نگهداری مواد غذایی از فاسد شدن انجام می دادند، روزی تبدیل به طعمی محبوب در میان افراد شود. در گذشته که امکان فریز یا انبار کردن مواد غذایی نبود، با قرار دادن مواد غذایی در معرض دود ناشی از سوختن چوب درختان، اقدام به طعم دهی، پخت و بالا بردن امکان نگهداری برای مدت زمان بیشتر می کردند. اما امروزه دودی کردن در اصل تنها برای ایجاد تنوع مزه ای صورت می گیرد. به همین خاطر نیز به جای آویزان کردن مواد غذایی و در معرض دود قرار دادن آنها، به استفاده از پودر دود اکتفا می کنیم.

پودر دود چیست؟

پودر دود در ترکیبی از اسانس دود با پر کننده پودری است. دود حاصل از سوزاندن چوب را به روش تقطیر جمع آوری می کنند و سپس به صورت پودر درمی آورند. از این محصول می توانید برای افزودن مزه و رایحه دودی به انواع غذا به ویژه گوشت، مرغ، و ماهی استفاده کنید.

کاربرد ادویه پودر دود

این ادویه در انواع خوراک ها کاربرد دارد. شاید در نگاه اول این طور به نظر برسد که از آن تنها می توان برای دودی کردن گوشت و مرغ استفاده کرد. اما خوب است بدانید که این محصول برای غذاهایی مانند کالباس، همبرگر، غذاهای دریایی و سبزیجات نیز کاربرد دارد. برنج دودی از غذاهای مورد علاقه افراد زیادی ست. با استفاده از این ادویه می توانید به راحتی برنج ساده خود را به برنج دودی تبدیل کنید. انواع دیپ با مزه دودی به ویژه در فست فودها نیز طرفداران خود را دارد.

دودی کردن که در اصل روشی برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی بوده است، به مرور زمان تبدیل به ادویه ای برای ایجاد تنوع مزه ای و زنده کردن حس و حال صرف غذا در طبیعت شد. اگر به فهرست مواد اولیه این ادویه نگاه کنید متوجه مواد ساده و محدودی مانند طعم دود، مالتودکسترین و دی اکسید سیلیکون می شوید. مالتودکسترین یک کربوهیدرات پیچیده است که از ذرت، برنج، یا نشاسته سیب زمینی تهیه می شود. این ماده به صورت پودری سفید با طعم خنثی و کمی شیرین است. این ماده، یک افزودنی مجاز خوراکی محسوب می شود که برای تبدیل دود ناشی از سوزاندن درخت به جوهر مایع و سپس پودر دود مورد استفاده قرار می گیرد. پودر دود که به اسامی ادویه دودی، ادویه تنوری، و طعم دهنده دودی نیز شناخته می شود، ترکیبی از ادویه ها و طعم دهنده هاست که برای افزودن طعم دودی به غذاها استفاده می شود بدون آنکه نیاز به دود دادن آنها به روش سنتی باشد. در قدیم که مردم غذایشان را در فضای باز و روی آتش می پختند، غذاها به طور طبیعی دارای مزه و بوی دودی می شدند. اما امرزه که در هر منزلی آشپزخانه وجود دارد و خوراک ها روی گاز یا درون فر درست می شوند، استفاده از ادویه پودر دود، راحت ترین راه برای اضافه کردن مزه و بوی دود به غذاست.

شاید برایتان جالب باشد بدانید ترکیبات پودر دود چیست. این ادویه از ترکیب ادویه های مختلف ولی ساده درست شده که در اینجا فهرست وار به آنها اشاره می کنیم:

محتویات پودر دود:

  • پودر فلفل: یکی از اصلی ترین ترکیبات این ادویه است که مزه تندی نیز به آن می دهد.
  • نمک: طعم دهنده ای ست که طعم ادویه ها را به بالانس می رساند.
  • پاپریکا: رنگ و مزه دودی به غذا می دهد.
  • زیره: طعم گرم و خاکی به پودر دود می دهد.
  • سیر: مزه و عطری عمیق به غذا می دهد.
  • پیاز: باعث عمق بخشیدن به مزه و عطر غذا می شود.
  • فلفل سیاه: مزه ای تند و تیز به غذا می دهد.
  • چوب دود زده: که اصلی ترین جزء است و طعم دودی قوی و متمرکزی به غذا می دهد.

استفاده از این ادویه نیز مانند هر ماده غذایی دیگری، نکاتی که دارد که برای گرفتن نتیجه بهتر، باید آنها را رعایت کنیم. اگر از پودر دود می خواهید در غذا یا هر نوع خوراکی استفاده کنید، این موارد را به خاطر بسپارید:

  • به دلیل طعم قوی این ادویه، در صورت مصرف زیاد، غذا تلخ خواهد شد.
  • این ادویه را باید به تدریج به غذا اضافه کنید و در هر مرحله اندکی از آن را بچشید تا به میزان دلخواه برسد.
  • این ادویه را می توانید هم قبل از پخت به غذا اضافه کنید و هم پس از آماده شدن آن.
  • برای نگهداری مناسب این ادویه، آن را در ظرف شیشه ای دردار بریزید تا هوا وارد آن نشود.

موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید که این است که استفاده از ادویه دود همان کاربرد کلاسیک بالا بردن ماندگاری مواد غذایی را ندارد و فقط یادآور عطر و مزه غذاهایی ست که در طبیعت پخته می شدند. اگر دوست داشته باشید می توانید ادویه دود را خودتان در منزل تهیه کنید. برای این به مواد زیر نیاز داریم:

  • 1 قاشق غذاخوری پودر پاپریکا
  • 1 قاشق غذاخوری نمک
  • 1 قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه
  • 1 قاشق چایخوری پودر زیره
  • 1 قاشق چایخوری پودر سیر
  • 1 قاشق چایخوری پودر پیاز
  • نصف قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز

حالا تنها کاری که باید انجام بدهید، ترکیب این ادویه ها با یکدیگر است. از مزایای پودر دود خانگی می توانیم به عدم مواد شیمیایی و افزودنی و ارزان تر بودن نسبت به نوع آماده آن اشاره کنیم. ضمن اینکه کنترل کاملی روی مواد تشکیل دهنده خواهید داشت. یعنی می توانید هر جزء را به دلخواه و بسته به ذائقه تان تغییر دهید. حالا برای استفاده از این ادویه، کافیست مقدار مناسب از آن را به مواد مرینیت اضافه کنید و مواد غذایی تان را با آن مزه دار سازید. یا در مایع غذاهایی مانند سوپ، آش، یا کته در حال پخت یک قاشق چایخوری از آن را بریزید.

 

 

 

 

نوشتن نظر*