پول بیبر

بدون نظر
امتیاز: 0

پول بیبر که به آلیپو بیبر یا پیمنتو دی آلیبو هم معروف است، نوعی فلفل دلمه ای خشک شده و آسیاب شده است که در آشپزی ترکیه و خاورمیانه رایج است. فلفل پول بیبر دارای رنگ قرمز تیره است و ظاهری شبیه فلفل دلمه ای دارد. مزه آن نیز تقریبا شبیه فلفل چیلی ست اما تندی ملایم تری دارد. به دلیل اضافه شدن نمک و روغن در طی فرآیند خشک شدن، یک ته مزه دودی و میوه ای نیز در آن احساس می شود. اگر بخواهیم آن را با فلفل قرمز مقایسه کنیم، باید بگوییم که پول بیبر از نوعی فلفل دلمه ای خاص تهیه می شود که عطر و مزه منحصر به فردی دارد. اما فلفل قرمز دارای تنوع زیادی می باشد و انواع مختلفی از آن با طعم ها و مقدار تندی متنوع وجود دارد. ادویه پول بیبر به عنوان چاشنی انواع غذا مانند کباب، مرغ، ماهی، سالاد، سوپ، ماکارونی، پیتزا، املت، حلیم و خوراک لوبیا به کار می رود.

این فلفل علاوه بر مزه خوبی که به غذا می دهد، دارای خواص فراوانی نیز برای سلامتی بدن است. برای مثال:

کاهش قند خون، کمک به هضم غذا، بهبود سیستم گوارش، کاهش التهابات، وکاهش دردهای روماتیسمی. همچنین منبعی غنی از انواع ویتامین و مواد معدنی ست.

پژوهش های مختلفی نشان داده اند که این ادویه می تواند سبب کاهش قند خون شود. برخی مکانیسم های احتمالی که از طریق آنها قند خون را کنترل می کند عبارت است از:

افزایش حساسیت به انسولین که این کار از طریق ترکیباتی به نام کاپسایسینوئیدها صورت می گیرد که حساسیت سلول های بدن به انسولین را افزایش می دهند. افزایش حساسیت به انسولین به این معناست که سلول ها می توانند قند را به طور موثرتری از خون جذب کنند که سبب کاهش سطح قند خون می شود.

همچنین این ادویه به کاهش سرعت قند خون از روده به جریان خون کمک می کند. این امر می تواند به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو مفید باشد. زیرا بدن آنها به طور طبیعی نمی تواند انسولین کافی تولید کند. همچنین از آنجاییکه التهاب مزمن با مقاومت به انسولین و دیابت مرتبط است و این ادویه دارای خواص ضد التهابی می باشد، می تواند به کاهش التهاب و در نتیجه به کنترل قند خون کمک کند. توجه داشته باشید که اگر قصد دارید از طریق مصرف این ماده، قند خون تان را کاهش دهید ابتدا با پزشکتان مشورت کنید. از مقادیر بالا شروع نکنید و مقدار مصرف را به مرور افزایش دهید. همچنین اگر مبتلا به قند خون هستید نمی توانید این ماده را جایگزین داروهای شیمیایی کنید بلکه تنها به عنوان بخشی از رژیم غذایی باید آن را مصرف نمایید. همچنین کاپسایسینوئیدها با اتصال به گیرنده های خاصی در بدن که مسئول احساس درد هستند، به کاهش سیگنال های درد به مغز کمک می کند و در نتیجه درد مفاصل را تسکین می دهد. و نیز به خاطر آنتی اکسیدان هایی که دارد می تواند التهاب و در نتیجه روماتیسم را کاهش دهد و از مفاصل در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند.

 کپسایسینوئیدها که ماده اصلی پول بیبر هستند، از طرق مختلف می توانند به بهبود دستگاه گوارش کمک کنند. از جمله:

  • افزایش ترشح اسید معده، که به هضم غذا به خصوص پروتئین ها و چربی ها کمک می کند.
  • تحریک حرکات روده، که به جلوگیری از یبوست و نفخ کمک می کند.
  • کاهش التهاب، که این امر می تواند برای افرادی مفید باشد که از بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو رنج می برند.
  • افزایش رشد باکتری های مفید روده که این مورد برای سلامت کلی دستگاه گوارش مفید است.
  • این ماده، منبع خوبی از فیبر است. فیبر به حجیم شدن مدفوع و عبور راحت تر آن از روده ها کمک می کند. همچنین فیبر به عنوان منبع غذایی برای باکتری های مفید روده عمل می کند و به حفظ سلامت روده ها کمک می کند.
  • توجه داشته باشید که اگر قصد دارید برای بهبود گوارش از این ادویه استفاده کنید، ابتدا از مقادیرکم شروع کنید و به مرور مقدار آن را افزایش دهید. می توانید آن را به انواع غذا مانند سوپ، خورش، سس و حتی ماست اضافه کنید.

از آنجاییکه ادویه پول بیبر، به نوعی یک ادویه ترکی محسوب می شود، طبیعی ست که در غذاهای ترکی و البته غیر ترکی زیادی نقش چاشنی اصلی را داشته باشد. برای مثال، منمن که غذایی ترکی شبیه به املت است و با تخم مرغ، فلفل دلمه ای، پول بیبر و گوجه فرنگی درست می شود. حمص، که افزودن این ادویه به آن باعث می شود طعمی تند و دودی پیدا کند. در بورک که نوعی شیرینی پفکی ست نیز از این ادویه استفاده می شود. استفاده از این ادویه در سوپ عدس سبب می شود که سوپ شما طعمی گرم و دودی پیدا کند. در اینجا به برخی نکات اشاره می کنیم که در هنگام مصرف ادویه پول بیبر باید به آنها توجه داشته باشید:

  • به دلیل مزه تند این چاشنی، بهتر است آن را کم کم به غذا اضافه کنید و مدام بچشید تا غذایتان خیلی تند نشود مگر آنکه خودتان بخواهید.
  • به دلیل طعم دودی این ادویه، در صورت زیاده روی در ریختن آن، مزه غذا تلخ خواهد شد.
  • این ادویه را به تنهایی یا مخلوط با ادویه های دیگر مانند زیره، فلفل قرمز و پاپریکا می توانید مصرف کنید.
  • این ادویه را هم به غذاهای سرد می شود افزود و هم غذاهای گرم.

توجه داشته باشید که پول بیبر نیزمانند هر ادویه و ماده غذایی دیگر اگر به طور زیاده از حد مصرف شود، سبب بروز مشکلات جدی برای سلامتی خواهد شد. از جمله تپش قلب شدید که برای سلامتی خطرناک است. اگر به تازگی می خواهید شروع به مصرف هر نوع فلفل کنید ابتدا مطمئن شوید که نسبت به آن حساسیت ندارید. سوزش سر دل، درد شکم، تحریک پوست و چشم، مشکلات تنفسی، زخم معده، التهاب روده، هموروئید، و فشار خون چند تا از عوارض رایج زیاده روی در مصرف این ماده خوراکی خوشمزه و مفید اس. اما مصرف متعادل آن سبب می شود از مزه و خواص آن بهره مند شوید.

نوشتن نظر*