شما در حال مشاهده هستید ادویه پاپریکا

ادویه پاپریکا

  • نویسنده پست:
  • دسته‌بندی پست:ادویه
  • دیدگاه‌های پست:0 دیدگاه
  • زمان مطالعه:زمان مطالعه: 2 دقیقه
ادویه پاپریکا یک چاشنی خوشمزه و پر کاربرد است که از فلفل خشک شده، به خصوص فلفل دلمه ای قرمز، تهیه می شود. در واقع در بسیاری از زبان های اروپایی کلمه پاپریکا، به خود فلفل دلمه ای نیز اشاره می کند. خاستگاه این ادویه، کشور مجارستان است. پاپریکای مجارستان از هشت نوع فلفل مختلف تهیه می شود و جایگاه ویژه ای در آشپزی و فرهنگ این کشور دارد. ادویه پاپریکا به خاطر رنگ قرمز زیبایی که دارد، به غذاها رنگ و طعم فوق العاده ای می دهد و می شود از آن در انواع غذاها استفاده کرد. پاپریکا می تواند طعم های مختلفی اعم از شیرین و ملایم تا تند و بسیار تند داشته باشد. این تنوع طعم به نوع فلفل هایی برمی گردد که در تهیه پاپریکا مورد استفاده قرار گرفته اند. البته نوع فرآوری نیز روی طعم، تاثیر گذار است. سه نوع اصلی پاپریکا عبارتند از:
  • شیرین؛ که طعم ملایمی دارد و بیشتر برای رنگ دهی به غذا استفاده می شود.
  • دودی، که طعم دودی و کمی تند دارد و برای طعم دادن به انواع گوشت، مرغ، و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس عالی ست.
  • تند؛ که از فلفل های تندتر تهیه می شود و برای افراد علاقمند به غذاهای تند، مناسب است.
از ادویه پاپریکا می توانید در غذاهای مختلف مانند خورشت ها و سوپ ها، مرغ و گوشت، ماهی، تخم مرغ، سیب زمینی، سالاد، سس ها، و حتی برخی از دسرها استفاده کنید. در اینجا  برخی از کاربردهای این ادویه را آورده ایم:
  • رنگ دهنده؛ پاپریکا به دلیل رنگ قرمز یا نارنجی عمیق خود، انتخابی عالی برای رنگ دادن به انواع غذا مانند برنج، پاستا، سوپ و سس است.
  • ادویه؛ طعم منحصر به فرد این ادویه، برای طعم دادن به انواع گوشت، مرغ، ماهی، سبزیجات و حبوبات کاربرد دارد.
  • مرینیت؛ پودر پاپریکا ماده ای رایج برای مرینیت یا طعم دار کردن انواع گوشت سفید و قرمز قبل از پخت می باشد.
  • چاشنی؛ این ادویه برای مواد غذایی مانند تخم مرغ، سیب زمینی، و سالاد مناسب است.
همچنین پاپریکا علاوه بر طعم و رنگ فوق العاده ای که به غذا می دهد، دارای فواید زیادی نیز برای سلامتی می باشد. برای مثال:
  • سرشار از آنتی اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
  • منبع خوبی از ویتامین های آ و ث است که برای سلامت پوست و چشم ها ضروری می باشد.
  • حاوی ویتامین ب6 است که به بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک می کند.
  • می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند.
  • به هضم غذا کمک می کند.
  توجه داشته باشید که طبع گرم این چاشنی برای افرادی که طبع سرد دارند بسیار مفید است. اما اگر طبع گرمی دارید بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید. زیرا ممکن است باعث بروز مشکلاتی نظیر بثورات جلدی، بالا رفتن فشار خون و افزایش ضربان قلب شود. استفاده معتدل از این ادویه نه تنها ضرری ندارد بلکه باعث فواید زیادی برای بدن است. یعنی با اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود نه تنها از رنگ و مزه عالی آن برخوردار می شوید بلکه از فواید زیاد آن نیز بهره خواهید برد. فلفل قرمز در سراسر دنیا کشت می شود و تقریبا در تمام دنیا از این ادویه در آشپزی استفاده می شود. به ویژه این ادویه در آشپزی آسیایی و کشورهایی نظیر هند بسیار پر طرفدار است.گفتیم که طبع این ادویه گرم و خشک است و استفاده از آن در خوراک ها سبب تعدیل مواد غذایی سرد مانند مرغ می شود. افزایش جریان خون معده که منجر به افزایش تولید مخاط آن می شود، از دیواره معده در برابر آسیب اسید معده محافظت می کند. افرادی که مجبور به مصرف روتین قرص آسپرین هستند اگر نیم ساعت پیش از زمان مصرف دارو، مقداری فلفل قرمز را به هر صورت میل کنند از عوارض جانبی این دارو مصون می مانند. مقدار ویتامین سی موجود در فلفل قرمز از مقدار این ویتامین در میوه هایی نظیر پرتقال بسیار بیشتر است و شما با اضافه کردن این چاشنی به غذایتان، ارزش غذایی آن را نیز بالا می برید و تبدیل به منبعی از ویتامین سی می کنید. همچنین فلفل سرشار از آنتی اکسیدان نیز می باشد که نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های بدخیم مانند سرطان دارد. خاصیت ضد التهابی فلفل قرمز سبب شده تا به عنوان ضد التهابی طبیعی حتی در پمادهای ضد التهاب و ضد رماتیسم مورد استفاده قرار بگیرد. افزایش متابولیسم بدن و کمک به کاهش وزن نیز یکی دیگر از خواص دوست داشتنی این ادویه تند است. اگر نمی توانید جلوی اشتهای خود را بگیرید می توانید با اضافه کردن این ادویه به غذایتان، به بالا رفتن سوخت و ساز بدنتان کمک بزرگی کنید. البته این امر به این معنا نیست که می توانید به صورت مداوم پرخوری کنید و برای کاهش وزن به فلفل قرمز دل ببندید. اما اگر از کاهش متابولیسم رنج می برید استفاده از این ادویه روشی طبیعی و خوشمزه برای کمک به شماست.

محصولات مرتبط با این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید